BLOG: Nieuwsgierigheid als bron van energie voor wendbaarheid

Zonder energie komt niets in beweging. Een tennisser slaat geen bal terug zonder energie. Een auto komt niet van de oprit zonder energie. Maar met alleen energie ben je er niet. Het gaat erom dat je de juiste energie weet te vinden en die goed kunt richten.

In het wetenschappelijke onderzoek dat ik onder meer dan 1.300 leidinggevenden verrichtte naar wendbaarheid in organisaties (Nijssen, 2022) kwamen drie bronnen van energie stelselmatig terug: de identiteit en intentie van de organisatie, het goed(e) doen, en nieuwsgierigheid.

In dit artikel zet ik graag de schijnwerper op de nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid is een belangrijke bron van energie voor wendbare organisaties. Nieuwsgierigheid drijft de mensheid voort. We hebben een onuitputtelijke drive om te willen weten hoe de wereld en het heelal in elkaar zitten. Zonder nieuwsgierigheid vindt er geen vooruitgang plaats. Zonder nieuwsgierigheid waren we nooit tot grootse daden gekomen. Had er nooit een mens op de maan gestaan. Hadden we nooit het wiel uitgevonden.

Nieuwsgierigheid is van enorm belang
om de buitenwereld te begrijpen.

Allereerst zijn mensen in een wendbare organisatie nieuwsgierig naar elkaar. Naar hun collega’s, en ook naar die collega’s die op een andere verdieping werken, bij een andere afdeling horen, of een geheel andere functie vervullen. Zij wisselen informatie, ideeën en standpunten uit: wat doe jij? Wat doe ik? Waarom doen we wat we doen? Welk effect hebben we op elkaar of kunnen we samen bereiken?

Daarnaast gaat een groot deel van de nieuwsgierigheid in wendbare organisaties uit naar de buitenwereld: wat gebeurt daar allemaal? Nieuwsgierigheid is immers van vitaal belang om die buitenwereld te begrijpen. Wat heb je aan het vermogen te reageren op de dynamiek in je omgeving als je nooit omkijkt naar die omgeving? Als je niet weet hoe onvoorspelbaar deze is? Of waardoor die onvoorspelbaarheid wordt veroorzaakt? Dan word je een speelbal van je omgeving.

Hoog wendbare organisaties geven in ons onderzoek twee keer zo vaak aan een duidelijk proces te hebben om externe ontwikkelingen in de gaten te houden dan laag wendbare organisaties (70 versus 35 procent). Dit heeft niet alleen effect op het vermogen veranderingen vroegtijdig te signaleren. In ons onderzoek zien we bovendien dat een voortdurende blik naar buiten ervoor zorgt dat medewerkers iedereen op hun eigen niveau en voor hun eigen verantwoordelijkheidsgebied stevig en onderbouwd beslissingen kunnen nemen die impact hebben op hun werksituatie. Daarnaast weten zij door deze kwaliteit sneller passende oplossingen te bedenken dan de medewerkers in laag wendbare organisaties.

Beide vormen van nieuwsgierigheid – nieuwsgierig naar de buitenwereld en nieuwsgierig naar elkaar – zijn nodig om werkelijk wendbaar te worden. Doordat je nieuwsgierig blijft naar ieders afwegingen en overtuigingen, kun je zien wie nu eigenlijk welke taak staat te wachten gezien de veranderende buitenwereld. Met nieuwsgierigheid als grondlegger raak je, doordat je weet wat er speelt bij de ander, meer verbonden met elkaar en kom je sneller tot afstemming over je aanpak. Zo zorgt nieuwsgierigheid ervoor dat je weet hoe je een bijdrage kunt leveren om je aan te passen aan de dynamiek in de omgeving.

Hoe nieuwsgierig zijn je collega’s en jijzelf naar de ontwikkelingen in de buitenwereld? En hoe nieuwsgierig zijn jullie naar elkaar?

Deze blog is eerder verschenen op www.tvoo.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Click to access the login or register cheese
Scroll naar top