BLOG: ‘Precruitment’ van nieuwe medewerkers

Op 12 april als column verschenen bij TvOO.nl

Hoe doe jij eigenlijk je boodschappen? Haal je alles in huis voor het komende jaar en sla je het op in een enorme vriezer en voorraadkast? Waarschijnlijk niet. Zelf doe ik het liefst twee keer per week boodschappen. Zodat de spullen die vers moeten zijn ook daadwerkelijk vers zijn. En omdat ik dan maximaal drie dagen van tevoren hoef te bedenken wat ik wil eten. Veel langer kan (of wil) ik toch niet vooruit voorspellen waar ik zin in heb. Bovendien heb ik zo geen gigantisch grote vriezer en dito voorraadkast nodig. Door twee keer per week boodschappen te doen, in plaats van alle boodschappen voor het hele jaar in één keer, houd ik (leef)ruimte over voor andere dingen.

Wendbare organisaties zorgen op een vergelijkbare manier voor de aanwas van nieuwe medewerkers. In een wendbare organisatie dekt het woord “werving” al niet meer de lading: werving doe je alleen als je iemand op dat moment nodig hebt. Waar het in wendbare organisaties om draait, is mensen ‘warm te houden’ voor de toekomst. In plaats van over recruitment zou je hier kunnen spreken over precruitment.

Zorg dat er altijd een groep mensen
voor je poort staat die voldoet aan
het gewenste profiel

Bij precruitment gaat het om de vijver van potentiële medewerkers: die wil je in zijn totaal groter maken. Welke naam je er ook op plakt: het gaat om de vraag hoe je snel en zonder gedoe nieuwe medewerkers kunt aantrekken, mocht dat nodig zijn. Je zorgt dat je altijd een groep mensen voor je poort hebt staan die voldoet aan het gewenste profiel. Een voorbeeld uit de praktijk.

‘Precruitment’ van potentiële medewerkers in het leger
In 2002 ontwikkelde het Amerikaanse leger een online first-person shooter videospel: 
America’s Army. Dit spel was expliciet bedoeld om jongeren te laten kennismaken met het leger, om te ontdekken of dit loopbaanpad bij
hen past. Hierdoor kon ook het aantal rekruten dat tijdens de negen weken durende introductietraining afvalt minder worden. Dit online-spel bootst een militaire carrière na. Voordat je het kunt spelen, moet je eerst een aantal trainingsmissies van een hoog niveau uitspelen. Hierbij komen onder andere wapenbeheersing, wapenkennis en medische training aan bod. Het doel ervan was jongeren te motiveren zich aan te melden bij het leger via een recruiter in de buurt. Na verloop van tijd werd duidelijk dat de game ook heel goed werkte als trainingsplatform. Nieuwe rekruten waren niet alleen geïnteresseerd geraakt in een carrière in het leger, maar hadden dankzij de
game ook al een aantal basisvaardigheden onder de knie.
Dit is een vorm van onboarding, nog voordat je medewerkers daadwerkelijk in dienst neemt. De jongeren die het spel spelen en steeds beter worden, worden als een soort ‘halffabricaat’ op voorraad gelegd. Zodra je meer behoefte hebt
aan getrainde soldaten hoef je alleen nog maar het recruitmentproces ‘aan’ te zetten.

Overigens heeft bovenstaand voorbeeld ook veel kritiek geoogst. Het stuit veel mensen tegen de borst dat het leger deze game gebruikt als een (p)recruitment-instrument, waarbij toch hoofdzakelijk kinderen met geweld en wapens kennismaken (America’s Army, 2022)
.

Rondom het thema ‘nieuwe medewerkers “precruteren”’ zien we in het wetenschappelijk onderzoek dat ik onder meer dan 1.300 leidinggevenden verrichtte, het volgende (Nijssen, 2022). Wendbare organisaties onderhouden goede relaties met opleidingsinstituten, uitzendbureaus en concurrenten. In die contacten gaat het er niet om eenzijdig een vraag naar personeel te droppen op het moment dat je medewerkers nodig hebt. Die relatie begint al veel eerder. Daar horen doorlopende gesprekken bij over welke competenties je zoekt en welke kwaliteiten steeds belangrijker lijken te worden.

Een vorm van onboarding,
nog voordat je medewerkers
daadwerkelijk in dienst neemt

Investeer dus in deze relaties in je omgeving. Hoe dat investeren eruitziet neemt meerdere verschijningsvormen aan. Bij één bedrijf zorgden de professionals dat ze met enige regelmaat zelf uitgenodigd werden bij onderwijsinstellingen om gastcolleges te geven. Een win-win voor iedereen, want onderwijs wil graag de praktijk naar binnen halen en als bedrijf wil je goede banden met universiteiten en hogescholen. Een ander bedrijf bood zijn hulp aan om het bestaande curriculum van een onderwijsinstelling te helpen evalueren en er aanpassingen in voor te stellen. Dit soort relaties en investeringen vergroten de kans dat nieuwe contacten en medewerkers die voortkomen uit deze netwerken, zullen voldoen aan de juiste kwalificaties. Bovendien gaat de gun-factor een steeds grotere rol spelen.

Ben je eenmaal actief betrokken bij hogescholen en universiteiten, dan zit je bovendien op de voorste rij om de grootste talenten via stagetrajecten aan je te binden. De war for talent begint niet met het plaatsen van een fancy personeelsadvertentie, maar win je al in de schoolbanken.

Referenties
America’s Army (2022, 18 januari). In: Wikipedia. Geraadpleegd via https://nl.wikipedia.org/wiki/America%27s_Army
Nijssen, M. (2022). Organiseren op je voorvoeten: Inspiratie voor een wendbare organisatie. Boom, Amsterdam.

Winkelwagen
Scroll naar top